جراحی متابولیک با خطر کمتر مرگ و میر و عوارض قلبی همراه است

یک مطالعه بزرگ در کلینیک کلیولند نشان داد که عمل جراحی کاهش وزن در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و چاق، نسبت به مراقبت های پزشکی معمول با خطر کمتری برای مرگ و حوادث مهم قلبی عروقی همراه است. این بیماران همچنین وزن بیشتری را از دست داده، کنترل بهتری بر دیابت خود داشتند و از داروهای کمتری برای معالجه دیابت و بیماری های قلبی و عروقی نسبت به بیمارانی که تحت مراقبت های پزشکی معمول قرار داشتند، استفاده می کردند.

در این مطالعه ی مشاهداتی تقریباً 2300 بیمار که تحت عمل جراحی متابولیک قرار گرفته بودند و 11.500 بیمار همسان با مشخصات مشابه که مراقبت های پزشکی معمول را دریافت می کردند، بررسی شدند. بیماران تحت یکی از چهار نوع جراحی کاهش وزن (که تحت عنوان جراحی متابولیک نیز شناخته می شوند) قرار گرفتند: بای پس معده، گاسترکتومی آستینی، باندهای قابل تنظیم معده یا سوئیچ دوازدهه.

نتایج این مطالعه در کنگره ی انجمن قلب و عروق اروپا ارائه و همزمان در مجله انجمن پزشکی آمریکا(JAMA)  منتشر شد.

نقطه ی پایانی اولیه ی این مطالعه، وقوع مرگ یا یکی از پنج عارضه ی مهم مرتبط با چاقی و دیابت بود: حوادث عروق کرونر، حوادث عروقی مغز، نارسایی قلبی، فیبریلاسیون دهلیزی و بیماری کلیوی. در طی یک دوره هشت ساله، بیمارانی که تحت عمل جراحی متابولیک قرار گرفته بودند، 40 درصد کمتر از افرادی که مراقبت های پزشکی معمول را دریافت می کردند، یکی از این موارد را تجربه کردند. بیماران در گروه جراحی، 41 درصد کمتر به دلیل همه ی علل، فوت کردند.

دکترعلی امینیان، جراح باریاتریک در کلینیک کلیولند و نویسنده اصلی این تحقیق گفت: نتایج حیرت انگیزی که بعد از جراحی متابولیک مشاهده نمودیم، ممکن است مربوط به کاهش وزن قابل توجه و پایدار بیماران باشد. با این وجود، شواهد در حال رشدی وجود دارد كه نشان می دهد تغییرات متابولیکی و هورمونی مفیدی بعد از این عمل های جراحی مستقل از كاهش وزن، رخ می دهد.

بیمارانی که تحت جراحی متابولیک قرار گرفتند، به طور متوسط ​​15 درصد کاهش وزن بیشتری داشتند و قند خون آنها پایین تر بود. آنها در مقایسه با گروه غیر جراحی، از داروهای دیابت از جمله انسولین، و داروهای قلب کمتری مانند داروهای کاهنده ی فشار خون و کلسترول استفاده می کردند.

دکتر Steven Nissen، مدیر ارشد علمی انستیتوی قلب و عروق در کلینیک کلیولند و نویسنده ی ارشد این مطالعه گفت: عوارض قلبی و عروقی ناشی از چاقی و دیابت می توانند ویران کننده باشند. اکنون که ما این نتایج قابل توجه را بدست آوردیم، به یک کارآزمایی کنترل شده ی تصادفی با طراحی خوب، نیاز داریم تا به طور قطعی مشخص کنیم که آیا جراحی متابولیک می تواند از بروز مشکلات عمده ی قلبی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و چاق بکاهد؟

تقریبا 40 درصد از افراد آمریکایی چاق هستند که با دیابت نوع 2، بیماری قلبی و سکته مغزی مرتبط است. بزرگسالان مبتلا به دیابت دو تا چهار برابر بیشتر از افراد فاقد دیابت در معرض بیماریهای قلبی هستند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-09-metabolic-surgery-death-heart-complications.html